Myślenice (województwo małopolskie, powiat myślenicki)

Trasy i szlaki turystyczne

Terenowe szlaki rowerowe

Chełm jest świętą górą cyklistów

Cyklocentrum na Chełmie to ponad 30 km tras rowerowych różnej skali trudności oraz słynna down - hillowa trasa zjazdowa, będąca jednym z etapów Pucharu Polski. Kolej jest przystosowana do wywożenia rowerów. Po ciężkim dniu pracy proponujemy wycieczkę szlakami rowerowymi - w ciągu niespełna 20 minut znajdziesz się z rowerem na wysokości 645 m. n. p. m. i możesz dalej ruszać w trasę.

Szlak czerwony - okrężny

Długość: 16,1 km,
nawierzchnia: asfalt, żwir , grunt, beton,
różnica wzniesień: ok. 348 m

Trasę można zacząć od dolnej stacji kolei linowej podjeżdżając do góry szlakiem, bądź skrócić trasę wyjeżdżając koleją do góry.

Od dolnej stacji kolejki linowej dojeżdżamy do mostku na potoku Kobylak w ul. Parkowej, następnie chodnikiem do kładki wiszącej nad Rabą pokonujemy pierwsze metry szlaku. Tuż przed schodami kładki łukiem w prawo zjeżdżamy na asfalt parkowej alejki i zachowując szczególną ostrożność ze względu na bawiące się dzieci i konsumentów baru Banderoza jedziemy z nurtem rzeki za znakami szlaku do remizy OSP na skrzyżowaniu ulic Piłsudskiego/ Parkowej/ Zdrojowej/ Zacisze. Dla bezpieczeństwa przeprowadzamy rowery w ul. Zacisze i - nadal asfaltem - jedziemy do jej końca, gdzie skręcamy w prawo do widocznego szlabanu pozostawiając za sobą około 1,5 km szlaku. Za szlabanem szeroka droga o nawierzchni z grubego żwiru, miejscami bardzo luźnego, łagodnie wprowadza nas na stok Uklejny. Po około 300 m. - wśród kilku modrzewi oddzielających po prawej łąkę od drogi - nadrzewna kapliczka "Ostatniej wieczerzy" z charakterystycznymi postaciami świątków, lecz droga - wijąc się wśród iglastego lasu - uparcie pnie się po stoku i po ok. 1,3 km spotykamy znaki niebieskie szlaku pieszego. Oba szlaki wspólnie kontynuują mozolną wspinaczkę, gdy po ok. 1,2 km po prawej odnajdujemy informację botaniczną o leśnym użytku ekologicznym "Młaka źródliskowa" ( 53 gatunki roślin naczyniowatych w tym kilka chronionych ). Jeszcze niespełna 200 m. i z prawej - za szlabanem - znaki zielone szlaku rowerowego oraz śródleśna kapliczka na rozstajach. Za nami łącznie 4,5 km szlaku i 215 m. wysokości. Po "odsapnięciu" łukiem w lewo następnie w prawo - prawie poziomo wiodącą drogą gruntową pokonujemy ok. 300 m. ( z lewej piękna panorama ) do pierwszych zabudowań Buliny, przy których ostry - ok. 100 m. zjazd do skrzyżowania z drogą o poprzecznie ułożonych płytach betonowych i rozstanie ze szlakiem pieszym. Skręcamy w prawo i ostro podjeżdżamy przez ok. 600 m. krętą, wąską drogą pokonując ok. 80 m. różnicę wzniesień, ostatnie kilkadziesiąt metrów to żwir z iłem.

Na pierwszym zakosie pojazdu minęliśmy z prawej kapliczkę metalowego krzyża a pokonawszy podjazd po lewej piękna panorama Beskidów ku Tatrom. Dojechawszy do widocznych przed nami modrzewi skręcamy w lewo i razem z czerwonymi znakami szlaku pieszego, kamienistą drogą leśną, zjeżdżamy ok. 500 m do niewielkiego obniżenia między Uklejną a Śliwnikiem "gubiąc" ok. 40 m wysokości. Następne ok. 400 m to podjazd do wysokości ok. 570 m na stoku Śliwnika, gdzie z prawej dochodzą znaki czarnego szlaku rowerowego, kilkadziesiąt merów wcześniej pożegnaliśmy odchodzący w lewo czerwony szlak pieszy. Za nami łącznie ok. 6,8 km a przed nami zabudowania Chełma ( dzielnicy Myślenic ) na stoku Wierchu Stróża, do których dojeżdżamy po ok. 500 m łagodnego zjazdu. Skręcamy w lewo i po kilku metrach ostro w prawo wjeżdżając na trasę zielonego szlaku pieszego, z którym pożegnamy się po ok. 3,4 km jazdy grzbietem. Uwaga ! cały wspólny odcinek szlaków w pogodne dni stanowi swoisty deptak o nasilonym ruchu pieszym. Tymczasem z zakrętu panoramy: w prawo dolinki Talagówki, w lewo majestatycznej Łysiny; kilkadziesiąt metrów dalej ( za zakrętem ) po lewej w dali majaczy Lubień. Początkowo żwirowa droga łagodnie wprowadza nas za zabudowania, od których - miejscami ostro - przemiennie: asfaltem i drogą betonową wprowadza nas na Wierch Stróża o wys. 648 m. n.p.m., czyli najwyższy punkt szlaku. Stąd ok. 600 m zjazdu do skrzyżowania w siodełku nad Patykowem, gdzie przy transformatorze rozpoczyna/ kończy swój bieg zielony szlak rowerowy do Buliny. Ostatni na szlaku podjazd wygodną asfaltową alejką wprowadza nas na szczyt Chełma ( 613,3 m npm ) górującego nad Zarabiem. Tuż przed szczytem minęliśmy wieżę przekaźnikową z platformą widokową i punktem gastronomicznym, a za szczytem stacja górna najdłuższej kolejki linowej w Polsce ( 2006 m długości ).

Z górnej stacji kolejki szlak prowadzi nas w gruntową drogę wzdłuż tylnej ściany budynku stacji i ostrym zjazdem, łukiem w lewo po czym w prawo bardziej łagodnie, po około 200 m. skręca pod kątem prostym w lewo żegnając szlak pieszy i towarzyszący od stacji wyczynowy szlak rowerowy ( trasa down - hillowa ). Po przebytych dotychczas 10,7 km szlaku przed nami bodaj najtrudniejszy odcinek; wąsko, kręto, początkowo mokrym żwirem z iłami i miejscami stromo - to ostatni na szlaku zjazd długości ok. 1,8 km "gubiący" ok. 260 m. wysokości ( z 560 m. - do 300 m npm. ). Od pierwszych zabudowań ( przysiółek Malakówka w Stróży ) droga wyłożona betonowymi kratownicami rozdzielonymi luźnym żwirem, niżej kratownice zastąpione pełnymi pasami betonu a już w dolinie asfalt, ale uwaga ! wjeżdżamy na drogę główną przejeżdżając asfaltem najbliższe skrzyżowanie na wprost. Po około 200 m. skręcamy w prawo, przy zakładzie przetwórstwa tworzyw sztucznych, pozostawiając po lewej budynek ośrodka zdrowia ( w głębi szkoła ). Przejechawszy wygodnie asfaltem ok. 500 m, przy współczesnej murowanej kapliczce, opuszczamy asfalt skręcając w lewo na drogę gruntową i za jej biegiem po kilkudziesięciu metrach w prawo kierując się do widocznego skraju lasu. Wąska, ocieniona i faktycznie błotnista, żwirowa droga - po kilkudziesięciu metrach przecięta strugą ze stoku Chełma - prowadzi brzegiem Raby, która to się do niej przybliża, to oddala. Po ok. 1,9 km od zakładu tworzyw sztucznych w Stróży, w oddzielonej polem od drogi kępie drzew z prawej, zabytkowa - owiana legendą - kamienna kapliczka. Jeszcze ok. 400 m. kamienisto - błotnistej drogi i wjeżdżamy na asfalt, którym po ok. 100 m dojeżdżamy do bramy kempingu pozostawiając za sobą 15,1 km szlaku. Do miejsca startu docieramy wygodnie asfaltem ul. Parkowej pokonując ostatni kilometr szlaku i zamykając tym samym jego pętlę.

Szlak zielony - stokowy

Długość: 7,6 km
nawierzchnia: grunt, asfalt, żwir, beton
różnica wzniesień: ok. 170 m

Z "siodełka" między Chełmem a Wierchem Stróża na czerwonym szlaku rowerowym przy transformatorze, żwirowa droga wprowadza nas między domy przysiółka Patykowo. Po kilkudziesięciu metrach droga łukiem w prawo staje się kamienisto - gruntowa i wąska. Minąwszy ostatnie zabudowania z prawej, po lewej ładny widok na stok Uklejny, natomiast minąwszy ostatni dom z lewej na krótko wjeżdżamy w las, gdzie na rozstajach kapliczka. Za nami ok. 600 m. łagodnego zjazdu a przed nami: krótki, ostrzejszy zjazd , przejazd przez strugę ze Stróży i równie krótki podjazd, za którym zabudowania Chmielówki, gdzie przez pewien czas w starej szkole działało schronisko PTT. Kolejne kilkadziesiąt merów już równej, żwirowej drogi i wjeżdżamy między domy kolejnego przysiółka: Litwowo, gdzie przez ok. 200 m. kręto i stromo po poprzecznie ułożonych płytach betonowych dojeżdżamy do asfaltu ul. Leśnej pokonując łącznie około 1,6 km i gubiąc ok. 50 m. wysokości. Zachowując ostrożność skręcamy w lewo ( zgodnie z oznakowaniem wjeżdżamy z ulicy bezprzejazdowej tzw. "ślepej" ) pozostawiając po prawej przydomową kapliczkę. Nie musimy pedałować ale hamulce mogą się "przytopić" z racji konieczności stałego zwalniania jazdy na krętej, stosunkowo wąskiej i ruchliwej jezdni ( uwaga na samochody ) Po ok. 600 m. od wjazdu w ul. Leśną mijamy po prawej sklep a po dalszych ok. 100 m. - na łuku w prawo - na drzewie po lewej kapliczkę. Zjechawszy jeszcze ok. 700 m. z asfaltu wjeżdżamy bardzo ostro w prawo w żwirową drogę leśną by po kilkudziesięciu metrach przejść za szlaban ją zamykający. Jeszcze trochę łagodnego zjazdu i przejechawszy łącznie ok. 3,2 km. osiągamy najniższy pkt szlaku ( 420 m. n.p.m. ) gubiąc łącznie ok. 170 m. Przekroczywszy mostek na Talagówce ( Kobylaku ) łukiem w prawo szeroką drogą o luźnej nawierzchni żwirowej mozolnie wspinamy się stokiem Uklejny. Po ok. 600 m. ostry zwrot w lewo i przez kolejne 600 m. wspinaczka na wysokość ok. 510 m. gdzie napotykamy odchodzący w prawo czarny łącznikowy szlak rowerowy (1,5 km. do szlaku czerwonego).

W tym miejscu możemy spokojnie "odsapnąć" przed dalszą wspinaczką przez ok. 1,2 km na wysokość 570 m do przecięcia z czerwonym szlakiem pieszym. Mimo zmęczenia i dogodnego miejsca do kolejnego postoju przejeżdżamy jeszcze ok. 100 m. łukiem drogi w prawo, za którym - przed wyniosłym bukiem z prawej - napotkamy starą ale wygodną platformę widokową. Wspiąwszy się na nią możemy podziwiać panoramę Myślenic jednak z wyłączeniem Zarabia i zamkowej góry z racji przysłonięcia przez młody las. Po odpoczynku rozpoczynamy łagodny zjazd, by po ok. 1,9 km ( a łącznie 7,6 km ) na poziomie 515 m. n.p.m. - gdzie kończy się szlak - na rozstajach leśnych nad Buliną napotkać znaki czerwonego szlaku rowerowego i niebieskie pieszego; kilkaset metrów wcześniej przekroczyliśmy szlaban.

Szlak czarny - łącznikowy

Długość: 1,5 km
nawierzchnia: żwir, grunt
różnica wzniesień: ok. 60 m

Ze stoku Śliwnika na poziomie ok. 570 m. n.p.m.. od czerwonego szlaku rowerowego odchodzi skośnie ku północy żwirowa droga, którą - przez ok. 350 m- lasem zjeżdżamy tracąc ok. 30 m. wysokości. Na skrzyżowaniu łagodnym łukiem w lewo - nadal żwirową drogą - kilkadziesiąt metrów i po lewej piękny widok na Wierch Stróża z zabudowaniami Chełma na jego stoku, bliżej nad Talagówką ( Kobylakiem ) przysiółek Tajsówka, do którego skręca nasza droga. Szlak jednak prowadzi wprost do widocznej granicy lasu ale wąską już gruntową, lekko podmokłą drogą. Na skraju lasu przejeżdżamy przez niewielki ciek, nieznaczny podjazd i nagły zjazd łukiem w prawo by pokonać kolejną strugę, za którą w lewo krótki, lecz stromy i kamienisty podjazd między słupkami szlabanu. Za nami ok. 800 m a teraz miejscami błotnista lub kamienista droga gruntowa, bez wartych zauważenia zjazdów lub podjazdów, śród ładnego bukowego lasu porastającego ten rejon stoku Uklejny - po ok. 700 m. jazdy wprowadza na żwir drogi stokowej osiągając zielony szlak rowerowy na wys. 510 m npm

Piesze szlaki turystyczne

Góry, wzniesienia, doliny tworzą krajobraz chętnie podziwiany przez turystów. Gminę otaczają wzniesienia Pogórza Wielickiego przechodzące w łagodne stoki opadające ku płynącej w dolinie Rabie. Od południa kotlinę zamyka pasmo Beskidu Makowskiego z wierzchołkami przypominającymi kształtem kopułę. Dorzecze Raby stanowią dziesiątki potoków spływających z północnych i północno - zachodnich zboczy Pasma Lubomira i Łysiny oraz południowych zboczy Pogórza Wielickiego. Na północny - wschód od miasta znajduje się zbiornik w Dobczycach stanowiący zaplecze wody pitnej dla Krakowa.

Częstym celem pieszych wędrówek jest schronisko na Kudłaczach

W okolicach Myślenic znaleźć można wiele atrakcyjnych rejonów rekreacyjno - turystycznych. Do najciekawszych należą rejony: doliny Gościbii, Koskowej Góry ( 866 m. n.p.m. ), grupy Kotonia, Łysiny oraz przełomu Raby i myślenickiego Zarabia.

Piękno otaczających miasto i gminę okolic możemy podziwiać na beskidzkich szlakach, z których kilka rozpoczyna się w samym mieście.

Szlak czerwony na zachód

Trasę zaczynamy od Rynku, w kierunku ulicy Kilińskiego. Stąd wiedzie on ulicą Poniatowskiego i dalej Bergela na południe, skręcając z ulic miasta na zachód w okolicach "Studzienki" ( kaplica Matki Boskiej Śnieżnej z XVIII w.). Szlak prowadzi dalej do kapliczki Św. Mikołaja położonej na łagodnym grzbiecie Plebańskiej Góry ( 496 m. n.p.m. ). Po drodze mijamy herbową lipkę. Stąd roztacza się widok na położone na północny - zachód od niej pasmo Barnasiówki i same Myślenice, nad którymi góruje Uklejna i położony dalej w tym kierunku Wierch Stróży.

Dalej szlak prowadzi przez las o przewadze świerka i wznosi się nieco - wkraczamy na wzniesienia o wysokościach ok. 550 m. n.p.m. Dochodzimy do grzbietu Sularzówki, skąd rozpoczyna się szlak zielony na południe, wiodący w kierunku Kotonia i dalej przez Skomielną Czarną i Osielec aż do Pasma Babiogórskiego. Szlakiem czerwonym wchodzimy na szczyt Sularzówki ( 617 m. n.p.m. ). Stąd udajemy się w kierunku Trzebuńskiej Góry ( 625 m. n.p.m. ) mijając po drodze polanę, z której odchodzi droga do Jasienicy. Z trzebuńskiej góry na wschodzie roztacza się Barnasiówka, Sularzówka, Plebańska Góra i za nimi Uklejna, Wierch Stróży. Dalej szlak prowadzi w górę w kierunku kolejnego wzniesienia - Babicy ( 727 m. n.p.m. ). Po wejściu na szczyt szlak wkracza na polną drogę i zbliża się do zabudowań Wronówki - przysiółka wsi Bieńkówka. Stąd autobusem możemy powrócić do miasta.

Szlak czerwony na wschód

Wycieczkę rozpoczynamy na Zarabiu. Z ulicy Parkowej skręcamy w lewo w ulicę Zamkową, którą dochodzimy na skraj rezerwatu "Zamczysko" - jedynego w Beskidzie Średnim krajobrazowego rezerwatu przyrodniczego. Tworzy go las jodłowy z domieszką świerka i sosny, a w runie porastają cenne gatunki bluszczu. W lesie tym znajdują się ruiny zamku obronnego z XIII w. Następnie wspinamy się w kierunku Uklejny ( 677 m. n.p.m. ), której szczyt szlak omija nieco od południowego - zachodu. Dalej schodzimy łagodnym stokiem mijając po drodze Styrek - przysiółek Buliny i wspinamy się na Śliwnik ( 620 m. n.p.m. ). Stąd doskonale widać wierzchołki Kamiennika. Schodząc ze Śliwnika szlak czerwony łączy się z zielonym. Jeżeli skręcimy tym ostatnim w lewo, możemy przez Wierch Stróży i Chełm wrócić na Zarabie.

Możemy jednak podążać dalej połączonymi szlakami na Działek. Przed szczytem szlak zielony skręca w lewo, wiodąc przez osadę Porębę, Kamiennik ( 818 m. n.p.m. ) i Przełęcz Suchą do schroniska Kudłacze. Szlak czerwony natomiast w prawo i przez Działek wiedzie prosto do schroniska. Dalej szlak prowadzi na Łysinę ( 891 m. n.p.m. ) i Lubomira ( 904 m. n.p.m. ) z pozostałościami istniejącego tu przed wojną obserwatorium astronomicznego, zniszczonego przez Niemców we wrześniu 1944 r. Stąd szlak prowadzi na Wierzbanowską Górę i przez Kasinę Wielką do Mszany Dolnej, a dalej na szczyt Lubonia Wielkiego. Na szczycie Łysiny łączy się ze szlakiem żółtym, który ku północy prowadzi do Dobczyc przez Kamiennik i Czasław, a na południe do Lubnia przez Weszkówkę i Kiczorę.

Szlak żółty na północny-zachód

Wycieczkę zaczynamy w Rynku, za Domem Greckim skręcamy w lewo w ulicę Dąbrowskiego, dalej szlak biegnie na Górne Przedmieście, skąd skręca na północny - zachód na pola. Stąd ponad Myślenicami rozciąga się widok na Uklejnę i Wierch Stróży, dalej na Kamiennik ( 818 m. n.p.m. ) i Łysinę ( 898 m. n.p.m. ). Widać też wyraźnie Dolinę Raby, Plebańską Górę i Sularzówkę. Dalej szlak prowadzi do lasu porastającego pasmo Barnasiówki, w kierunku Dalinu ( 506 m. n.p.m. ), dalej na zachód omijając nieco szczyt Barnasiówki ( 566 m. n.p.m. ). Tu nieco się obniża i prowadzi dalej na zachód, na wzniesienie Pisanej ( 545 m. n.p.m. ). Dalej spotykamy drogę w kierunku Rudnika, na którą warto zboczyć. Prowadzi ona bowiem do Diabelskiego Kamienia ( ok. 20 min. ). Składa się on ze skalnej maczugi wysokiej na około 10 m. oraz skalnego muru, długiego na 30 m. i wysokiego na 5m. Stąd możemy zejść do Rudnika kończąc wycieczkę lub wrócić na szlak żółty, który prowadzi w dół ku Sułkowicom. Przez most na potoku Gościbia wkraczamy do centrum miasta. Udajemy się drogą asfaltową do Jastrzębia, w kierunku Lanckorońskiej Góry ( 545 m. n.p.m. ). Szlak żółty krzyżuje się z niebieskim, który wiedzie na północ - ku Kalwarii Zebrzydowskiej lub na południe - do Harbutowic i Bieńkówki, a dalej przez Koskową Górę, Groń i Łysą Górę do Jordanowa.

Szlak zielony na południe

Startujemy z Zarabia, gdzie idąc ulicą Parkową mijamy tereny rekreacyjne. Skręcamy w lewo i wspinamy się na górę Chełm ( 654 m. n.p.m. ). Stąd schodzimy na niewielką przełęcz, z której roztacza się malownicza panorama od północy na Uklejnę i dalej na lewo na Myślenice, Plebańską Górę i Pasmo Barnasiówki, a od południa na Łysinę, Lubogoszcz i Kiczorę oraz Luboń Wielki, Zębalową i Kotoń. Dalej szlak prowadzi na Wierch Stróży ( 654 m. n.p.m. ), z którego schodzimy na polanę z kapliczką. Dalej, minąwszy osiedle Chełm szlak prowadzi w kierunku Śliwnika, gdzie łączy się ze szlakiem czerwonym i skręca nieco w prawo. Idąc w lewo ku szczytowi Śliwnika i dalej przez Uklejnę i rezerwat "Zamczysko" schodzimy na Zarabie. Idąc połączonymi szlakami dochodzimy do Działka ( 600 m. n.p.m. ), gdzie szlak czerwony skręca w prawo do schroniska Kudłacze i dalej przez Łysinę, Lubomir, Wierzbanowską Górę i wieś Kasinę Wielką do Mszany Dolnej i dalej do Schroniska na Luboniu Wielkim. Jeżeli pozostaniemy na szlaku zielonym skręcamy nim w lewo w kierunku Poręby, stąd szlak kieruje nas na grzbiet Kamiennika. Tu szlak zielony łączy się z żółtym, który, jeśli skręcimy w lewo doprowadzi nas przez Kaczą Górę do Dobczyc, zaś ku południu prowadzi przez Łysinę, Weszkówkę i Kiczorę do Lubnia. Idąc dalej szlakiem zielonym przez Kamiennik ( 818 m. n.p.m. ) schodzimy ku Przełęczy Suchej, skąd szlak prowadzi na Kudłacze. Stąd szlakiem czerwonym możemy powrócić do Myślenic lub inną trasą do Mszany Dolnej i na Luboń Wielki. Łączy się również tutaj ze szlakiem czarnym do Pcimia.

Szlak niebieski wschód i południe

Zaczynając wędrówkę na Zarabiu ulicą Zdrojową dochodzimy do ul. Modrzewiowej, w którą skręcamy w prawo. Dalej szlak prowadzi przez ul. Spacerową i wkracza na pola. Dalej wchodzimy w las mijając podmokły teren zwany Czarnym Błotem. Wędrujemy lasem do zabudowań Buliny, gdzie szlak skręca w lewo i przez przełęcz Niwa wiedzie na szczyt Krowiej Góry ( 456 m. n.p.m. ). Stąd schodzimy do Trzemeśni i dalej na Trupielec ( 476 m. n.p.m. ). Nazwa szczytu pochodzi od kości ludzkich znajdowanych na tym terenie, prawdopodobnie z czasów potopu szwedzkiego. Drogą asfaltową udajemy się na maleńką przełęcz i dalej lasem na Kaczą Górę ( 514 m. n.p.m. ). Dalej trasa krzyżuje się ze szlakiem żółtym, który na północ prowadzi do Dobczyc, a na południe przez Kamiennik i Łysinę do Lubnia. Idąc dalej szlakiem niebieskim dochodzimy do Ostrysza ( 523 m. n.p.m. ). Stąd trasa wiedzie przez Wzary i Poznachowice Górne na Grodzisko ( 613 m. n.p.m. ). Dalej szlak prowadzi na przez Księżą Górę, Ciecień, Szklarnię i Dzielec do Kasiny Wielkiej.

Źródło: Biuro Strategii Rozwoju Regionalnego oraz Promocji Urzędu Miasta i Gminy Myślenice